Toelichting mutaties
A: Mutaties eerdere P&C producten
A1. Mutaties in begrotingssaldo in eerdere P&C producten
Dit is het begrotingssaldo van de vastgestelde Begroting 2023, inclusief de mutaties bij Voorjaarsnota 2023.
A2. Amendement 755: fractievergoeding
Dit betreft de verwerking van Amendement 755 voor de verhoging van de financiële fractievergoeding. Deze kosten zijn geen onderdeel van het saldo onder A1.
A3. Beklemmingen JR 2022 ingezet in Voorjaarsnota
In de jaarstukken 2022 zijn beklemmingen opgenomen met een totale omvang van € 23,88 mln. Deze beklemmingen worden in verschillende jaarschijven in de exploitatie verwerkt en ten laste gebracht van het begrotingssaldo (dat vervolgens wordt verrekend met de algemene reserve). Dit is als zodanig verwerkt en toegelicht bij Voorjaarsnota 2023.
B: Ontwikkeling binnen de ambities
B1. 1-1 Bestuur en Sterke Samenleving aframen diverse budgetten
Voor de Najaarsnota 2023 is halverwege het jaar op basis van stand van budgetuitputting en nog te verwachten lasten een inschatting gemaakt van de toereikendheid van de budgetten Financieel Toezicht, Kwaliteit lokaal bestuur, Beleidscoördinatie en Borging kennis sociaal domein. Daar waar mogelijk is een verlaging toegepast ten gunste van de algemene middelen.
B2. 1-1 P&O: aflagen Wachtgeld GS
Uit de budgetuitputting blijkt dat een deel van het budget voor wachtgeld GS structureel niet wordt gerealiseerd. Daarom een structurele aflaging van € 250.000.
B3. - B4. 1-1 Coalitieakkoord: kosten 6e en 7e gedeputeerde
Uit het coalitieakkoord komen middelen beschikbaar voor de loonkosten 6e (structureel) en 7e Gedeputeerde (t/m 2027) voor de periode 2023-2027, inclusief dekking voor de bestuursadviseurs.
B5. 1-1 Taakmutatie Meicirculaire - uitvoeringskosten PAS-meldingen
In de Meicirculaire van het provinciefonds zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoeringskosten van PAS-meldingen.
B6. 1-1 Doorschuif Weerbaar bestuur naar 2024
Voor de periode 2023-2026 heeft het ministerie van BZK middelen beschikbaar gesteld waarmee de provincie kleine(re) gemeenten kan ondersteunen om de interne weerbaarheid te vergroten tegen ondermijnende criminaliteit en integriteitsschendingen. De timing van de uitvoering verschilt per gemeente. Van het beschikbare budget van 2023 verschuift € 0,3 mln naar 2024.
B7. 1-1 Stikstofbeleid doorschuiven budget 2023 naar 2024 en 2025
In 2023 wordt geen gebruik gemaakt van regeling om te komen tot stikstofreductie. Dit komt voornamelijk doordat er gewacht wordt op het Rijk om regelingen open te stellen waar de provincie op kan aansluiten of kan inspringen op situaties die buiten de regelingen vallen. Een bedrag van € 3,5 mln wordt doorgeschoven naar 2024 en hetzelfde bedrag naar 2025.
B8 3-1 Aanwending OVP/RB Klimaatakkoord CDOKE - claim saldo VJN
De loonkosten voor de Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat en
energiebeleid (CDOKE) zijn reeds geboekt bij Voorjaarsnota 2023, evenals de baten. De baten zijn met name in 2025 hoger dan de geraamde loonkosten en het verschil wordt naar de materiële lasten overgeboekt doordat de SPUK-gelden alleen voor het Klimaatakkoord ingezet mogen worden. Hiermee claimt men het voordelige saldo van mutaties B11 en B13 bij Voorjaarsnota 2023 voor het jaar 2025.
B9. 4-1 Diversen vrijval budget 2023 Innovatie: richting duurzaam en digitaal
Diversen kleinere budgetvrijval 2023 op beleidsdoel 4-1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal, waaronder boekjaarsubsidie InnovationQuarter, Innovatieteam, HIC haven en vrijval EFRO Kansen voor West periode II.
B10. 4-2 Diversen vrijval budget 2023 Creëren van een rijk vestigingsklimaat
Diversen kleinere budgetvrijval 2023 op beleidsdoel 4-2 Creëren van een rijk vestigingsklimaat, waaronder Werklocaties algemeen, Uitvoering Herstructurering Bedrijventerreinen (UHB) en Planvorming bedrijventerreinen en detailhandel.
B11. 4-1 Circulair aanpassen kasritme subsidies regionale Natuurlijke reststromen
Voor deze subsidieregeling is het kasritme aangepast. Hierdoor wordt budget van 2023 verschoven naar 2024. De reden voor verschuiven is aanpassing van activiteiten in de tijd of vertraging in de opstart van een project.
B12. 4-1 Aanpassen kasritme subsidieregeling MKB
Voor deze subsidieregeling is het kasritme aangepast. Hierdoor wordt budget van 2023 verschoven naar 2024. De reden voor verschuiven is aanpassing van activiteiten in de tijd of vertraging in de opstart van een project.
B13. 4-1 Doorschuiven subsidie project Maakfabriek Leerpark
Dit betreft een looptijdverlenging. De gemeente geeft aan dat de uitvoering van het project vanwege diverse oorzaken vertraging heeft opgelopen. Hierbij worden de financiële consequenties (doorschuif middelen) van de looptijdverlenging verwerkt.
B14. 4-2 Doorschuiven subsidies Duurzaamheid op bedrijventerreinen plafond 2023
Het is de verwachting dat in december aanvragen voor de subsidieregeling (plafond 2023) zullen binnenkomen. De uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten zal dan plaats vinden in 2024. De hiermee samenhangende lasten worden eveneens verplaatst van 2023 naar 2024.
B15. 4-2 Doorschuiven subsidies IQ Human Capital
InnovationQuarter biedt al enkele jaren mede onderdak aan het Human Capital programma van de provincie. In het jaar 2023 zal niet de volledige bijdrage die de provincie hiervoor beschikbaar heeft worden opgevraagd en gebruikt. In 2024 heeft IQ dit gedeelte alsnog nodig.
B16. 4-2 Duurzaamheid op bedrijventerreinen fasering subsidie IVN
Er wordt in 2023 een subsidieverlening van € 1,5 mln voorzien aan de Stichting Werklandschappen van de toekomst. Huidige schatting van de stichting is dat de uit te voeren activiteiten vier jaar beslaan. De lasten van de subsidie worden navenant gespreid.
B17. 4-3 Cultuur en Vrije tijd: Toerisme
Voor het Toerisme wordt € 0,5 mln naar het jaar 2024 verplaatst. Voor toekenning binnen het subsidieplafond 2023 moeten de aanvragen vóór 1 december binnen zijn. Omdat pas begin 2024 wordt beschikt, wordt het betreffende deel van het budget van 2023 naar 2024 overgeheveld.
B18. 4-3 Cultuur en Vrijetijd: Molens Groot onderhoud
Voor het groot onderhoud aan molens in Zuid-Holland wordt € 0,3 mln naar het jaar 2024 verplaatst. Voor toekenning binnen het subsidieplafond 2023 moeten de aanvragen vóór 1 december binnen zijn. Omdat pas begin 2024 wordt beschikt, wordt het betreffende deel van het budget van 2023 naar 2024 overgeheveld.
B19. 5-1 Taakmutatie Meicirculaire - aanvalsplan Grutto
In de Meicirculaire van het provinciefonds zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor het aanvalsplan Grutto.
B20. 5-1 Grondzaken niet groene grond (provinciaal en verspreid bezit) - hogere kosten onderhoud
De kosten voor beheer en onderhoud van provinciaal vastgoed stijgen met bijna € 0,1 mln.
B21. 5-3 Waterveiligheid vrijval budget 2023
Het budget Algemeen waterbeleid kan eenmalig vrijvallen omdat het momenteel lastig is om (extra) arbeidscapaciteit aan te trekken. Daarnaast eenmalige vrijval van budget op Kustbeleid en Regionale keringen omdat wij als provincie afhankelijk zijn van wat het Rijk doet aan zeespiegelstijging.
B22. 5-3 Vrijval budget Zandmotor 2023
Omdat na vaststelling de subsidie aan de reddingsbrigade over 2022 lager uitvalt, kan eenzelfde bedrag in 2023 vrij komen te vallen.
B23. 5-3-2 Taakmutatie Meicirculaire - Hergebruik stedelijk afvalwater
Met deze mutatie wordt de Meicirculaire provinciefonds 2023 verwerkt met betrekking tot de decentralisatie-uitkering voor het hergebruik van stedelijk afvalwater over de periode 2023 tot en met 2027.
B24. 5-1 Bos en bomenbeleid – doorschuiven budget voor subsidies naar 2024
Recent is het openstellingsbesluit met een plafond van € 0,5 mln vastgesteld voor subsidie. De openstelling loopt tot november. Verwachting is dat de te subsidiëren activiteiten in 2024 starten.
B25. 5-1 Wet Natuurbescherming - Natuurinclusief na-isoleren
In de Decembercirculaire 2022 is € 0,8 mln ontvangen. Deze ontvangst is in de Voorjaarsnota 2023 aan het budget toegevoegd. Van deze middelen zal gedurende drie jaren een aanvullende opdracht aan de omgevingsdiensten worden verstrekt (van € 0,1 mln jaarlijks). De overige middelen worden aangewend voor (een) subsidies. Nader inzicht in verwachte uitvoering van de opdracht en de subsidies leiden tot verschuiving van het budget.
B26. 5-2 Doorschuiven budget Gemeenschappelijk Landbouwbeleid
Voor maatregelen in het kader van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid hebben PS in totaal € 22 mln budget beschikbaar gesteld voor de periode 2023 t/m 2027. Voor het jaar 2023 is het beschikbare budget € 2 mln. Door de openstelling lopende het jaar en de verwachte doorlooptijd van de afhandeling van de aanvragen en de daaruit volgende verleningen, wordt € 1 mln doorgeschoven naar 2024.
B27. 5-2 Bijstelling kasritme subsidieregeling Warmtenetten Investeringssubsidie
Op basis van huidige inzichten (ontvangen aanvragen en voortgang in verlenen van subsidies) wordt verwacht dat de subsidielasten anders over de jaren worden verdeeld dan eerder verwacht. De begrote lasten van 2023 verschuiven naar de jaren 2024 en 2025.
B28. 6-2 Extra budget Ruimtelijke puzzel
Het Rijk heeft een opdracht bij de provincie neergelegd over een ruimtelijk voorstel aan het Rijk en het toewerken naar wederkerige afspraken tussen Rijk en provincies. Eind 2022 ontving de provincie het startpakket. Om een ruimtelijke voorstel en wederkerige afspraken te maken is een bepaalde omvang aan procesgeld, voor advies en onderzoek nodig. Dekking ten laste van beleidsdoel 6-3 voor de jaarschijf 2023 (€ 0,2 mln) en van het begrotingssaldo voor de jaarschijf 2024 (€ 0,1 mln).
B.29. 6-1 Wijzigingen verdeling budget SPUK Flexpool
Vanuit het Rijk (BZK) is € 8,5 mln beschikbaar gesteld in de vorm van een specifieke uitkering. De provincie heeft zich gecommitteerd en € 8,5 mln aangevraagd met een cofinancieringsvoorwaarde van 50%. Laatste stand van zaken rondom het bestedingsplan leidt tot een aanpassing van het budget verdeeld over de jaren 2023 tot en met 2025.
B30. 7-1 Taakmutatie Meicirculaire – bodembescherming
Vanuit een taakmutatie bij de Meicirculaire komt er een tegemoetkoming beschikbaar in de kosten van het ambtelijk apparaat dat zorgdraagt voor het uitvoeren van de taken die de Wet bodembescherming toekent aan bevoegde gezagen (gemeenten en provincies).
B31. 7-2 R&S niet benutte indexatie recreatieschappen
De indexatie van de gemeentelijke bijdragen 2023 was lager dan het maximale provinciaal indexatiepercentage. Daarnaast is geen indexatie toegekend aan wandelnet en het landelijke fietsplatform omdat de hoogte van de subsidies aan deze organisatie tot en met 2023 interprovinciaal is vastgesteld. Het niet gebruikte deel van het indexatiebudget valt conform het provinciaal indexatiebeleid vrij.
B32. – B35. 7-2 Gezonde en bewegingsvriendelijke leefomgeving - doorschuiven middelen
Vanwege een verschuiving van de activiteiten tussen de jaarschijven zal een deel van de subsidie voor 'Het Zevenhuizer Verlaat' niet de provinciale begroting van 2023 maar die van 2024 belasten. Daarnaast zal bij diverse openstellingsbesluiten 2023 naar verwachting een deel van lasten pas in 2024 leiden tot kosten voor de provincie, bijvoorbeeld doordat de activiteiten pas in 2024 zullen starten. Een deel van het budget wordt via het begrotingssaldo van 2023 naar 2024 verschoven.
B36. – B37. 7-3 Klimaatadaptatie doorschuiven budget/dekking subsidieregeling naar 2023, 2024 en 2025
De verwachting is dat niet alle subsidies uit het beschikbare budget van € 0,8 mln tijdig beoordeeld en verleend kunnen worden in 2023. Het gaat om een bedrag van € 0,2 mln dat via het begrotingssaldo doorschuift naar 2024.
B38. 8-1 Cao 2023: 750 euro incidenteel
Door de in de cao afgesproken eenmalige uitkering voor inflatie compensatie stijgen de kosten arbeidscapaciteit.
B39. 8-1 Aflagen budget Bovenwettelijke WW
Op het budget voor bovenwettelijke WW zal naar verwachting onderuitputting plaatsvinden. Daarom wordt dit budget neerwaarts bijgesteld met € 0,2 mln. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo .
B40. 8-1 Structureel ophogen budget Energie
Het energiecontract wordt op IPO niveau afgesloten. De tarieven worden jaarlijks vastgesteld en die zijn voor dit jaar significant hoger (350%) dan afgelopen jaar. Dit verklaart grotendeels de hogere kosten voor energie. Daarnaast wordt er na de coronaperiode steeds meer gebruik gemaakt van het provinciehuis.
B41. – B42. 8-1 Coalitieakkoord: kosten 6e en 7e gedeputeerde – ondersteuning
Uit het coalitieakkoord komen middelen beschikbaar voor ondersteuning, woordvoering en facilitaire ondersteuning van de 7e gedeputeerde voor de periode 2023-2027. De kosten voor de 6e gedeputeerde zijn structureel gemaakt.
B43. 8-1 Additionele kosten Nieuwe Centrale De Koningspoort
Voor de verbouwing van de nieuwe centrale De Koningspoort is onvoldoende budgetruimte aanwezig om de casco verbouwing duurzaam te kunnen uitvoeren. Op basis van nader onderzoek is vastgesteld dat een bedrag van € 0,2 miljoen benodigd is in 2023 om deze verbouwing te kunnen uitvoeren. Omdat dit niet is gedekt in de huidige begroting zal deze gedekt moeten worden ten laste van de algemene middelen.
B44. 8-1 Kasritmewijziging - Informatietransitie PZH I&A
Binnen het programmaplan informatie transitie is er een beter zicht in de kosten die gemaakt zullen worden gedurende de looptijd van het programma. Dit heeft geleid tot het doorschuiven van budget van 2023 naar 2024.
C: Algemene middelen
C1. – C2. 9-1 Effecten accress Meicirculaire 2023 en afrekening provinciefonds 2022
Dit betreft de structurele verhoging van het accres uit de Meicirculaire van het provinciefonds 2023 van € 10,9 mln en de incidentele afrekening over 2022 van € 0,8 mln. De structurele verhoging in 2023 van € 10,9 mln loopt op naar € 41,8 mln in 2027.
C3. 9-1 Ramen vrijval balansverplichtingen
De provincie werkt met een verplichtingenadministratie. Uit de monitoring van deze verplichtingen blijkt dat we provinciebreed naar verwachting € 1,6 mln van de verplichtingen niet gaan realiseren.
C4. 9-1 Vrijval reserve Regionale gebiedsgerichte economische projecten
De verwachte opbrengsten van de verkoop van verspreid bezit daalt met € 0,4 mln. Dekking ten laste van het begrotingssaldo.
C5. 9-1 Vrijval deel reserve Versterking Economie: planvorming bedrijventerreinen en detailhandel
Jaarlijks stelt de provincie een subsidieplafond open voor zowel de planvormingsfase voor projecten op bedrijventerreinen als voor de detailhandel (beiden € 0,5 mln). Actuele schatting voor het jaar 2023 leidt ertoe dat er in totaal circa € 0,3 mln niet zal worden besteed. De budgetten worden teruggeven aan de algemene middelen van de provincie waarvan € 0,2 via een vrijval van de reserve, onder het voorbehoud dat de middelen pas heringezet kunnen worden nadat de openstellingsperiode achter de rug is (31 december 2023).
C6. 9-1 Vrijval deel reserve MKB Innovatiestimulering Topsectoren 2022 (MIT)
Naar aanleiding van een nagekomen melding MIT zal het laatste dossier van openstelling 2022 wordt niet verleend. Dat betekent dat er € 0,3 mln kan vrijvallen waarvan een deel (€ 0,1 mln) via de reserve.
C7. 9-1 Vrijval deel reserve Versterking Economie: plafond Duurzaamheid op bedrijventerreinen 2023
Op basis van de zeer terughoudende intekening over het eerste halfjaar wordt geschat dat het plafond niet volledig zal worden benut. Hoewel dit een inschatting is en in het tweede halfjaar alsnog benutting van het volledige plafond van € 3,0 mln kan worden bereikt, wordt toch bij najaarsnota € 2,0 mln verplaatst naar de algemene middelen van de provincie. Aangetekend wordt dat deze middelen pas definitief vrij kunnen worden ingezet direct na het einde van het jaar 2023.
C8. 9-1 Grondzaken niet groene grond: lagere verkoop door kleinere omvang
De verwachte opbrengsten van de verkoop van verspreid bezit daalt (structureel) met € 0,4 mln.