Bijlage 3 Investeringskredieten
Ambitie | Begroting 2023 t/m VJN 2023 | Mutaties Najaarsnota 2023 | Begroting 2023 na Najaarsnota 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitgaven | |||||||
2 Bereikbaar Zuid-Holland | 194.877 | 358.731 | 553.608 | 677.013 | 218.746 | 376.214 | 550.675 |
3 Schone energie voor iedereen | 0 | 655 | 655 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 Gezond en veilig Zuid-Holland | 0 | 0 | 0 | 15.500 | 0 | 0 | 0 |
- Bedrijfsvoering - Financiën en organisatie | 14.919 | 36 | 14.955 | 12.799 | 7.479 | 5.866 | 7.005 |
- Overzicht Algemene middelen | 8.625 | 0 | 8.625 | 4.675 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal | 218.421 | 359.422 | 577.843 | 709.987 | 226.225 | 382.081 | 557.680 |
Inkomsten | |||||||
2 Bereikbaar Zuid-Holland | 17.166 | 148.975 | 166.141 | 479.263 | 104.842 | 37.404 | 113.980 |
Subtotaal | 17.166 | 148.975 | 166.141 | 479.263 | 104.842 | 37.404 | 113.980 |
Totaal investeringskredieten | 201.255 | 210.447 | 411.702 | 230.723 | 121.383 | 344.676 | 443.700 |
Toelichting
Ambitie 2 Bereikbaar Zuid-Holland
Beheer- en onderhoudsprojecten
Binnen het programma Zuid-Hollandse Infrastructuur, onderdeel Beheer en Onderhoud, worden de uitgaven in 2023 met € 5,4 mln verlaagd en de inkomsten verhoogd met € 1,1 mln. Deze bedragen bestaan uit:
Uitgaven in voorbereidingsfase € 2,8 mln (v)
- € 0,6 mln (n) Doorgeschoven uit 2022: project onderhoud bruggen Merwedekanaal, waarvan een deel in eigendom is van provincie Utrecht;
- € 3,4 mln (v) Het vaststellen van het realisatiebesluit van de Hartelcorridor is vertraagd en wordt opgeleverd in januari 2024;
Uitgaven in uitvoeringsfase € 4,7 mln (n)
- € 0,5 mln (n) De gemeente Den Haag voert onderhoud uit aan de Jan Thijssenweg, de PZH-oever langs deze weg heeft nog een beperkte restlevensduur. Om extra hinder te voorkomen neemt de gemeente het onderhoud aan de oevers mee bij de werkzaamheden aan de weg;
- € 7,7 mln (n) Doorgeschoven projecten uit 2022: Herbouw van steunpunt Coenecoop € 5,4 mln (n); Project Nautische voorzieningen € 2,3 mln (n);
- € 0,6 mln (v) De planning van de N231C heeft i.v.m. nieuwe risico’s in het risicodossier een vertraging opgelopen. De oplevering is hierdoor naar 2024 verschoven;
- € 1,1 mln (v) N210 Grote kruising (uitvoering door gemeente Capelle aan den IJssel) is eerder opgeleverd en is tegen lagere kosten gerealiseerd dan begroot;
- € 1,1 mln (v) Als gevolg van scopewijzigingen is het project oevers en bodem Traject 1 goedkoper in de uitvoering;
- € 0,3 mln (v) Het project Hoornbrug stond gedeeltelijk verkeerd gelabeld, de lasten worden gedekt vanuit exploitatiemiddelen en niet vanuit investeringskrediet;
- € 0,4 mln (v) Het project oevers T9 wordt tegen lagere kosten gerealiseerd in verband met het vervallen van een claim.
Uitgaven in déchargefase € 3,5 mln (n)
- € 2,4 mln (n) De afrondende werkzaamheden aan de N470 zijn in 2022 doorgeschoven naar 2023;
- € 0,3 mln (n) De claim/rechtszaak over de Zijlbrug is afgerond. Décharge vindt in 2023 plaats.
- € 0,8 mln (n) Vervangen kunstwerken en rotonde Achttienkavels N231a is in 2022 opgeleverd, maar er worden in de déchargefase in 2023 nog diverse afrondende werkzaamheden uitgevoerd;
Inkomsten in voorbereiding- en uitvoeringsfase € 1,1 mln (v)
- € 0,8 mln (v) De baten voor het Utrechts deel van het Merwedekanaal m.b.t. beweegbare kunstwerken en oevers zijn behoedzaam begroot. Naar verwachting wordt in 2023 extra aan baten gerealiseerd;
- € 0,3 mln (v) Het deel van de kosten voor de werkzaamheden aan de N468 die de provincie doorbelast aan het Waterschap, zijn behoedzaam begroot. Naar verwachting wordt in 2023 extra aan baten gerealiseerd.
Nieuwbouwprojecten, aanleg en verbetering
De uitgaven voor nieuwbouwprojecten/aanleg en verbetering nemen in 2023 met € 363,8 mln toe, de inkomsten nemen met € 148 mln toe. Dit is vooral het gevolg van het naar voren halen van onderdelen van de Rijnlandroute.
De bijstellingen per paragraaf voor de nieuwbouwprojecten in 2023 zijn:
Paragraaf | Uitgaven | Inkomsten |
---|---|---|
Wegen (inclusief reserveringen) | 423,5 | 154,4 |
Openbaar vervoer | -33,1 | -3,0 |
Fietspaden | -18,0 | -2,5 |
Verkeersveiligheid | 0,1 | 0,4 |
Vaarwegen | -8,8 | 0 |
Projecten in nazorgfase | 0,1 | -1,3 |
Totaal | 363,8 | 148,0 |
De belangrijkste wijzigingen per paragraaf zijn:
Naam project | Uitg/ Ink | Bedrag | Toelichting |
---|---|---|---|
Wegen | |||
RijnlandRoute N434 | U | 244,1 | De aansluitingen om de A4 en de A44 zijn in gebruik genomen en kunnen worden geactiveerd. De overige delen van de N434 worden in 2024 geactiveerd. In de Kadernota 2024-2027 is de activering aangekondigd en toegelicht. |
I | 102,7 | ||
RijnlandRoute Tjalmaweg | U | 186,7 | De Tjalmaweg is in gebruik genomen en kan worden geactiveerd. Was voorzien in 2024. In de Kadernota 2024-2027 is de activering aangekondigd en toegelicht. |
I | 56,7 | ||
RijnlandRoute Europaweg | U | 10,1 | De verkenningsfase is afgerond, de uitgaven worden geactiveerd. |
Mobiliteitsmaatregelen Noordelijke Duin- en Bollenstreek | U | -1,6 | De verkenningsfase loopt nog door in 2024 en wordt in 2025 afgerond. |
N207 Verbetering doorstroming Passage Leimuiden | U | -0.2 | Voor het project is decharge verleend. De uitgaven vallen iets lager uit dan geraamd. De resterende middelen worden gereserveerd voor fase 2. |
N209 Geluidscherm Bergschenhoek | U | -6,7 | De gemeenten financiert dit project en de provincie voert uit. Door vertraging bij de aanlevering van een voorlopig ontwerp door de gemeente lopen de werkzaamheden door naar 2024. |
I | -5,1 | ||
N217 Project renovatie Heinenoord | U | -0,4 | Project is afgerond. Een deel van de resterende uitgaven wordt ingezet voor beheer en onderhoud. De inkomsten stonden abusievelijk nog te laag in de begroting. |
I | 0,8 | ||
N217 Reservering N217 projecten | U | -0,4 | De reservering schuift door naar 2025. Over de inzet van deze middelen zijn nog geen afspraken gemaakt met de gemeente. |
N217 Aanleg parallelweg Hoeksche Waard | U | -0,2 | De afronding van de verkenningsfase wordt voorzien in 2024. |
N216B Rotonde Goudriaan | U | -2,8 | Schuift door naar 2024 omdat de werkzaamheden niet geheel in 2023 zullen zijn afgerond. De aanbesteding en start uitvoering vinden wel in 2023 plaats. |
I | -0,6 | ||
N447a verkeersveiligheidsmaatregelen | U | 0,1 | Het aandeel aanleg en verbetering voor deze projecten is overgeboekt van beheer en onderhoud (in Beleidsdoel 2-2) naar aanleg en verbetering (in Beleidsdoel 2-1) |
N471a dwarsprofiel | U | 0,1 | |
Verkeersveiligheidsmaatregelen N489A | U | 3,6 | |
Diverse reserveringen | U | -9,0 | Betreft de herverdeling van middelen naar andere projecten en/of over latere jaren voor:
|
Openbaar vervoer | |||
Vervang DRIS-displays ZH 2022-2032 | U | -8,9 | De werkzaamheden voor de vervangingen zijn vertraagd. Oplevering is nu voorzien in 2024. |
Spoorcorridor Alphen-Gouda | U | 0,1 | Dit betreft wat laatste afrondende werkzaamheden en de financiële afwikkeling van de Rijksbijdrage. |
I | 3,0 | ||
HOV DMG (waaronder MerwedeLingelijn) | U | -24,4 | Activering van fase 2 voorzien in 2024, een aantal haltes worden nog niet in 2023 uitgevoerd of opgeleverd. |
Diverse reserveringen OV | U | 0,1 | Uitgaven voor verkenning Halteverbeterplan 2022-2030 |
Fietspaden | |||
Fietspaden | U | -14,9 | De afronding van een aantal fietspaden wordt niet meer in 2023 voorzien en schuift door naar latere jaren. |
I | -2,5 | ||
Fietspaden stallingen | U | -2,6 | De uitgaven voor fietsstallingen betreffen subsidies. De provincie is voor de verantwoording afhankelijk van de voortgang van de werkzaamheden bij de subsidieontvanger. Een deel van de subsidies wordt in latere jaren afgerekend. |
Verlengde Velostrada Delft-Leiden | U | -0,5 | De voor het project verleende subsidie wordt in een later jaar afgerekend. |
Verkeersveiligheid | |||
N215 Melissant - Dirksland | U | 0,6 | Het project is afgerond, maar de financiële afwikkeling die in 2023 was voorzien, is vertraagd in verband met een rechtszaak. |
I | 0,9 | ||
Diverse reserveringen VV | U | -0,5 | Maatregelen bermveiligheid provinciale wegen. De maatregelen vinden plaats binnen andere projecten maar zijn nog niet uitgevoerd. |
I | -0,5 | ||
Vaarwegen | |||
Nautische voorzieningen Maxima-/Kandelaarsbrug | U | 1,3 | Het project wordt naar verwachting eind 2023 opgeleverd. |
St. Sebastiaansbrug Delft | U | -8,2 | Schuift door naar 2024 omdat de financiële afronding is vertraagd omdat er nog geen overeenstemming is met de aannemer |
Loswal Hoogewaard | U | -1,7 | Het project is terug naar de fase planuitwerking vanwege onzekerheden ten aanzien van stikstof, ruimtelijke procedures en vergunning proces. Activering verschoven naar 2025. |
Amaliabrug optimaliseren bediening | U | -0,2 | Jaar van oplevering bijgesteld naar 2025 omdat nog niet duidelijk is of dit project kan worden uitgevoerd |
Projecten in nazorgfase | |||
N209 Geluidscherm Kruisweg | U | 0,1 | Bij de Kadernota 2024-2027 is dit project gecompenseerd voor prijsontwikkeling omdat er nog werkzaamheden plaatsvinden in 2023. |
N57-N218 Ongelijkvloerse kruising Brielle | I | -1,3 | Project is al eerder opgeleverd en geactiveerd. De subsidie van het Rijk is echter pas in 2023 vastgesteld, hiermee is het project financieel afgerond. |
Ambitie 3 Schone energie voor iedereen
De bedrijfsvoering van HZH van de afgelopen jaren is grotendeels bekostigd via door de provincie ter beschikking gesteld agio. Na de juridische fusie is sprake van een tekort van afgerond € 0,7 mln welk tekort als gevolg van de juridische fusie ten laste komt van ENERGIIQ en daarmee in mindering strekt op het fonds dat bestemd is om de Investeringsstrategie uit te voeren. GS hebben in dat verband besloten voornemens te zijn om na de fusie nog een bedrag groot € 0,7 mln als agio aan de overblijvende vennootschap ENERGIIQ ter beschikking te stellen, waarmee aldus de financiële nadelen van de juridische fusie voor het fonds van ENERGIIQ worden weggenomen en waardoor het nieuwe construct ENERGIIQ in staat blijft de door PS vastgestelde Investeringsstrategie uit te voeren.
Bedrijfsvoering - Financiën en organisatie
Projectnaam | Fase V/U | Te activeren was € (2023) | Bijstelling | Te activeren wordt € (2023) | Jaar activeren was | Jaar activeren wordt |
---|---|---|---|---|---|---|
I&A Portfolio ICT 2023 | U | 5,0 | -1,0 | 4,0 | 2023 | 2023 |
I&A Hardware investeringen | U | 3,1 | - | 3,1 | 2023 | 2023 |
Totaal I&A | 8,1 | -1,0 | 7,1 | |||
MJOP Provinciehuis-Installaties | U | 0,3 | - | 0,3 | 2023 | 2023 |
MJOP Provinciehuis-Bouwkundig | U | 0,3 | 0,3 | 0,6 | 2024 | 2023 |
Modernisering bedrijfsrestaurant | U | 0,9 | - | 0,9 | 2023 | 2023 |
Duurzame kapitaalsgoederen FZ | U | 0,5 | - | 0,5 | 2023 | 2023 |
Brandveiligheid | U | 4,7 | -0,4 | 4,3 | 2023 | 2023 |
Project renovatie gebouw C | U | - | 1,1 | 1,1 | 2023 | 2023 |
Totaal Huisvesting | 6,7 | 1,0 | 7,7 | |||
Totaal Bedrijfsvoering | 14,8 | 0 | 14,8 |
De investeringsuitgaven voor bedrijfsvoering hebben betrekking op Informatisering & Automatisering (I&A) en Huisvesting. In bovenstaande tabel worden de investeringskredieten en de bijstellingen weergegeven met betrekking tot jaarschijf 2023. Het totaal investeringskrediet 2023 na bijstelling najaarsnota wordt € 14,8 mln.
I&A Portfolio ICT 2023 € 1 mln (v) |
---|
Het blijkt in de huidige arbeidsmarkt moeilijk te zijn om ICT medewerkers te werven. Dit heeft tot gevolg dat een aantal geplande portfolio projecten niet kunnen worden uitgevoerd waardoor het investeringsbedrag in 2023 kan worden verlaagd met € 0,8 mln. |
MJOP provinciehuis Bouwkundig € 0,3 mln (n) |
---|
Een aantal bouwkundige investeringen in het provinciehuis hebben in 2023 plaatsgevonden terwijl deze investeringen in 2024 waren gepland. Daarom is een investeringsbedrag van € 0,3 mln verschoven van 2024 naar 2023. |
Brandveiligheid € 0,4 mln (v) |
---|
In het provinciehuis zijn maatregelen genomen om de brandveiligheid te garanderen. Dit project wordt in 2023 afgerond en zal naar verwachting € 0,4 mln goedkoper uitvallen. Daarom is het investeringsbedrag verlaagd met € 0,4 mln. |
Project renovatie gebouw C € 1,1 mln (n) |
---|
Dit investeringskrediet bestaat uit een aantal onderdelen: het aanbrengen van een aantal aanpassingen in de commissie- en Statenzaal, extra kosten gebouw C in verband met coronamaatregelen en de kosten ten behoeve van de overdracht van gebouw C van project naar beheer. |