Onderwerp: | Bereikbaarheid |
---|
Inhoud en doel | Het doel van deze programmareserve is meevallers in de exploitatie te reserveren voor bereikbaarheidsactiviteiten. Dit kunnen vrije middelen zijn die ingezet kunnen worden voor nieuwe of reeds bestaande bereikbaarheidsdoelen. Het kunnen ook middelen zijn die voor een specifieke activiteit worden gereserveerd, deze middelen zijn dan bestuurlijk of juridisch verplicht. De programmareserve is ingesteld als instrument om middelen voor bereikbaarheid te kunnen behouden voor bereikbaarheidsdoeleinden, conform het Hoofdlijnenakkoord 2011-2015. De looptijd is doorlopend, daarom is 9999 ingevuld. |
---|
Functie | Spaar |
---|
Voeding | Programmabudget |
---|
Besluitvorming/instellingsjaar | Najaarsnota 2011 |
---|
Looptijd | 9999 |
---|
Toelichting onttrekkingen | De onttrekkingen worden bijgesteld met € -1,8 mln. De bijstellingen hebben betrekking op: - Pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water/MEC Verduurzaming binnenvaart € -0,6 mln. De resterende beschikbare middelen ad € 2,4 mln worden opnieuw verdeeld over de jaren 2025-2029 voor vervolgprojecten.
- Korte Termijn aanpak Mobiliteit en Verstedelijking € -0,7 mln. Een deel van de voor MoVe beschikbare middelen wordt overgezet naar de Algeracorridor, zoals toegelicht in de Kadernota 2024-2027.
- Overdracht wegen € -0,2 mln. In 2023 worden geen overdrachten meer voorzien.
- Algeracorridor KTA € -0,3 mln. Van MoVe wordt € 0,7 mln toegevoegd aan de Algeracorridor. Vervolgens wordt € 1 mln ingezet voor het investeringsproject P+R en hubs Algeracorridor (paragraaf OV van het PZI).
- Snelfietsroute Algerabrug (Rotterdam) € 0,7 mln ((paragraaf Wegen van het PZI).
- Bijdrage aan RWS voor mobiliteitsmanagement A20 NKG € -0,3 mln. Van de geraamde bijdrage wordt € 0,2 mln doorgeschoven naar 2024 en komt € 0,1 mln te vervallen.
- Regionale- en stadsdistributie via het water (CityBarge) € -0,1 mln. Voor 2023 worden geen subsidieaanvragen verwacht.
- KTA Voorne-Putten /Haven € -0,3 mln. Voor deze activiteit worden geen subsidieaanvragen meer verwacht.
|
---|
Toelichting toevoegingen | De toevoegingen worden bijgesteld met € 1,3 mln. De bijstellingen hebben betrekking op: - Algeracorridor € 0,8 mln. De bij Kadernota 2024-2027 is € 0,8 mln van de voor de Algeracorridor beschikbare investeringsmiddelen omgezet in exploitatiemiddelen. Deze exploitatiemiddelen worden in 2023 niet ingezet en daarom in de reserve gestort en voor dit doel beklemd.
- Projecten initiatieffase € -0,3 mln. Bij de Najaarsnota 2022 is € 0,8 mln van de middelen voor projecten in de initiatieffase in de reserve gestort vanwege een verwachte mindere inzet voor onderzoeken. Deze verwachting wordt nu bijgesteld, waardoor € 0,3 mln wordt teruggezet naar het exploitatiebudget en de storting in de reserve met een gelijk bedrag wordt verlaagd.
- Onderzoekagenda bereikbaarheid 2023 € 0,8 mln. Voor de aanleg en verbetering van de infrastructuur worden minder onderzoeken gedaan, omdat er maar zeer beperkt mogelijkheden zijn voor financiering van nieuwe projecten binnen het PZI.
|
---|
Toelichting beklemming | Bestuurlijk verplicht: - Oeververbinding Rotterdam € 10 mln. Conform de toezegging in het BO-MIRT worden middelen gereserveerd voor de nieuwe multimodale brug in Rotterdam (Kadernota 2024-2027).
- Fietsinfrastructuur € 8 mln. Bij de Begroting 2018 is met A577 'Cofinanciering Rijksmiddelen Investeringen Fietsinfrastructuur (voor uitvoering Fietsplan 2016-2025) € 8 mln toegevoegd aan het programma Fiets.
- N468 € 7,4 mln. Voor het onderhoud en de verbetering van de N468 ten behoeve van de overdracht wordt € 7,4 mln uit de reserve ingezet (Voorjaarsnota 2018, Kaderbesluit Infrastructuur 2019 en Najaarsnota 2019).
- Energietransitie mobiliteit € 4,5 mln. Bij Kaderbesluit infrastructuur 2017 is € 6 mln beschikbaar gesteld voor energiemaatregelen bij beheer- en onderhoudsprojecten. Om een bredere inzet van deze middelen voor de energietransitie mogelijk te maken zijn de middelen overgezet van de reserve Beheer en onderhoud naar de reserve Bereikbaarheid.
- Pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water/MEC Verduurzaming binnenvaart € 2,4 mln. Voor de pilot en de verduurzaming is in totaal € 3 mln beschikbaar, waarvan € 0,6 mln als subsidie in het project SLA-Dockingstation ZES Alblasserdam is ingezet. De resterende middelen worden ingezet in de periode 2025-2029.
- Snelfietsroute F263.5 SFR Rotterdam-Gouda € 2,2 mln. Via de provinciefondsuitkering ontvangen rijksbijdrage voor de snelfietsroute (Voorjaarsnota 2018). Het projectbudget is met deze bijdrage verhoogd, waardoor de netto investering voor dit project stijgt. De hogere kapitaallasten als gevolg van de hogere netto investering worden gedekt door de gereserveerde middelen vrij te laten vallen als het project afgerond is.
- Opbrengst verkoop steunpunt Gnephoek € 1,2 mln. Het steunpunt moest wijken voor de komst van de Maximabrug. De opbrengst is nodig voor de bouw van een nieuw steunpunt (Voorjaarsnota 2015).
- P+R en hubs Algeracorridor (Korte Termijn Aanpak) € 1 mln. Voor dit project is een nieuw investeringsproject opgenomen in het PZI 2024-2039 dat naar verwachting in 2025 is afgerond. Dit leidt tot hogere afschrijvingslasten vanaf 2026. Om deze te dekken valt deze reservering vrij ten gunste van de algemene middelen in het jaar dat het project wordt geactiveerd.
- Algeracorridor KTA € 0,8 mln. Bij Kadernota 2024-2027 is € 0,8 mln omgezet van investerings- naar exploitatiemiddelen. Naar verwachting worden die in 2023 niet ingezet en blijven deze middelen beklemd in de reserve.
- Overdracht wegen € 0,7 mln. Voor de overdracht van wegen in het kader van de Wet herverdeling wegen (WHW) is bij Kaderbesluit 2020 € 1 mln beschikbaar gesteld, waarvan € 0,3 mln is gerealiseerd.
- Afkoop beheer en onderhoud brug HOV corridor Noordwijk-Schiphol € 0,5 mln. Met de provincie Noord-Holland is een overeenkomst afgesloten over de afkoop van het beheer en onderhoud aan de brug in de HOV corridor Noordwijk-Schiphol.
- Connected transport € 0,3 mln. In het najaar van 2019 hebben Rijk en regio onder meer afspraken gemaakt over de digitalisering van het wegbeheer in Zuid-Holland. Via het provinciefonds heeft de provincie een bijdrage ontvangen van € 0,4 mln, waarvan € 0,1 mln in 2023 wordt ingezet.
- Korte Termijn aanpak Mobiliteit en Verstedelijking 2022 en 2023 € 0,3 mln. Van de oorspronkelijk geraamde onttrekking 2023 van € 1 mln wordt € 0,7 mln ingezet voor de Algeracorridor. Het restant van € 0,3 mln blijft, samen met de te vervallen geraamde onttrekkingen 2024-2027 van in totaal € 4 mln in de reserve beschikbaar voor MoVe.
|
---|
Toelichting omvang | Vanwege het doel van deze programmareserve (mee- en tegenvallers in de exploitatie verrekenen) is geen maximale omvang van de reserve bepaald. De omvang van de reserve na verwerking van de Najaarsnota 2023 bedraagt € 53 mln en daalt naar € 23,9 mln per ultimo 2037. Van dit saldo is ultimo 2037 nog € 4,7 mln niet verplicht. |
---|