Ambitie 2 Bereikbaar Zuid-Holland
Begrotingssubsidies 2023 in vergelijking met 2022 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2022 | Kadernota | Begroting 2023 | Voorjaarsnota 2023 | Najaarsnota 2023 | Maximaal te subsidiëren 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2.1 | Vereniging Fietsersbond | 43.000 | 43.000 | 43.000 | |||
2.1 | Prorail Utrecht t.b.v. project viersporig Schiedam | 404.700 | |||||
2.1 | AquaSwets BV t.b.v. veerdienst Maassluis-Rozenburg | 876.071 | 929.995 | -432.495 | 497.500 | ||
2.1 | Ministerie van I&W t.b.v. innovatieve aanpak A15 | 1.008.500 | 1.008.500 | ||||
2.1 | Gemeente Bodegraven Reeuwijk t.b.v. frequentieverhoging spoorverbinding Leiden-Utrecht in de brede spits | 553.549 | |||||
2.1 | Gemeente Leiden t.b.v. Leidse Ring Noord | 32.700.000 | |||||
2.1 | Gemeente Den Haag t.b.v. Verlengde Velostrada | 4.000.000 | |||||
2.1 | Stichting Zuid-Holland Bereikbaar t.b.v. exploitatiekosten | 988.167 | |||||
2.1 | Damen Financial Participations B.V t.b.v. veerdienst Maassluis-Rozenburg | 650.000 | 650.000 | ||||
2.1 | Stichting roeifaciliteiten Laga t.b.v. verhuizing roeivereniging | 395.000 | 395.000 | ||||
2.1 | Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid t.b.v. bijdrage mobiliteitsmanagement A20 NKG | 400.000 | 400.000 | ||||
2.3 | Zero Emission Services BV t.b.v. pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water | 1.100.000 | |||||
Totaal | 40.665.487 | 1.981.495 | 1.012.505 | 2.994.000 |
Toelichting begrotingssubsidies 2023
De begrotingssubsidie aan AquaSwets BV t.b.v. veerdienst Maassluis-Rozenburg van € 929.995 te verlagen met € 432.495 naar een bedrag van € 497.500 (beleidsdoel 2-1)
In de Begroting 2023 is een bedrag van € 929.995 (exclusief indexatie) opgenomen voor de exploitatie van de veerdienst Maassluis-Rozenburg door AquaSwets BV. Op 26 mei 2023 is door de provincie de exploitatieovereenkomst eenzijdig opgezegd, omdat AquaSwets BV op 25 mei stopte met varen vanwege een faillissementsaanvraag. Het gereserveerde bedrag voor de subsidie voor 2023 aan AquaSwets B.V. wordt daarom negatief bijgesteld naar € 497.500 (dit is inclusief de definitief vastgestelde Landelijke Bijdrage-indices (LBI Bus-Diesel) tot en met 2022, alsmede de voorlopige indices over 2023). De definitieve hoogte van de subsidie wordt bij de vaststelling van de subsidie bepaald. Voor de periode daarna is er een tijdelijke exploitatieovereenkomst afgesloten met Damen Financial Participations B.V. die loopt totdat de veerverbinding weer openbaar is aanbesteed.
De maatschappelijke baten die beoogd waren zijn: beleidsprestatie 2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer. Deze veerdienst heeft tot doel bij te dragen aan een sociaal, veilig, betrouwbaar, betaalbaar, beschikbaar en comfortabel vervoer van reizigers van veer Maassluis-Rozenburg.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. De exploitatie van de veerdienst geschiedt op basis van een exploitatieovereenkomst, waarin ook de (geïndexeerde) subsidieverstrekking is vastgelegd voor de periode 1 januari 2018 tot en met 31 december 2032. Er zijn daarom geen alternatieven voor het instrument subsidieverlening.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 497.500 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Damen Financial Participations B.V t.b.v. veerdienst Maassluis-Rozenburg voor een bedrag van € 650.000 (beleidsdoel 2-1)
In de Begroting 2023 is een bedrag van € 929.995 opgenomen voor de exploitatie van de veerdienst Maassluis-Rozenburg door AquaSwets BV. Op 26 mei 2023 is door de provincie de exploitatieovereenkomst eenzijdig opgezegd. Daarna is er met Damen onder opschortende voorwaarden een tijdelijke exploitatieovereenkomst afgesloten voor de overbruggingsperiode totdat er door middel van een Europese aanbesteding een nieuwe exploitant kan worden gecontracteerd. Conform het besluit van PS in de vergadering van 5 juli 2023 wordt € 650.000 (inclusief LBI indexering) beschikbaar gesteld aan Damen Financial Participations B.V. voor de exploitatie van de veerdienst Maassluis-Rozenburg in 2023. Hiervan wordt maximaal € 600.000 opgenomen voor het verlenen van een begroting-boekjaarsubsidie voor de exploitatie van de veerdienst. Bij de verlening wordt gewerkt met een voorlopige LBI Bus Diesel Index, die door DOVA, het samenwerkingsverband van vervoerautoriteiten, wordt berekend. Na afloop van het subsidiejaar wordt deze met een definitieve index gecorrigeerd. De definitieve hoogte van de subsidie wordt bij de vaststelling van de subsidie bepaald. € 50.000 wordt gereserveerd voor de opvang van een mogelijke inkomstenderving van Damen Financial Participations B.V., indien de opbrengsten van de kaartverkoop tegenvallen. Als dit het geval is zal deze reservering aanvullend worden uitgekeerd. (De provincie garandeert de minimale reizigersopbrengsten van de veerdienst van € 350.000 per jaar, op basis van de afspraken in de tijdelijke exploitatieovereenkomst met Damen). In de PS-vergadering van 5 juli 2023 hebben PS ook een amendement aangenomen om € 1.000.000 extra beschikbaar te stellen voor de kosten van aanschaf en reparatie van de veerpont Blankenburg. Deze bijdrage kan door de exploitant in de vorm van een incidentele subsidie worden aangevraagd. De exploitatiesubsidie wordt verantwoord in Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B. De exploitatiebijdrage van € 600.000 wordt gedekt uit de algemene middelen, de reservering voor de inkomstenderving van € 50.000 uit de reserve Mobiliteit.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer. Dit draagt bij een sociaal, veilig, betrouwbaar, betaalbaar, beschikbaar en comfortabel vervoer van reizigers uitgevoerd door de exploitant van veer Maassluis-Rozenburg.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. De exploitatie van de veerdienst geschiedt op basis van de tijdelijke exploitatieovereenkomst met Damen voor de veerdienst Maassluis-Rozenburg, waarin ook de (geïndexeerde) subsidieverstrekking is vastgelegd voor de komende jaren. Over de subsidieverlening voor de aanschaf en reparatie van de veerpont Blankenburg worden nog aanvullende afspraken gemaakt.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 650.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Stichting roeifaciliteiten Laga t.b.v. verhuizing roeivereniging voor een bedrag van € 395.000 (beleidsdoel 2-1)
In 2017 is er een Samenwerkingsovereenkomst inzake Verplaatsing Laga getekend door de gemeente Delft, de provincie Zuid-Holland en stichting roeifaciliteiten Laga. Deze overeenkomst is in 2020 nogmaals verlengd. In de overeenkomst staat beschreven dat de Provincie aan Laga een bijdrage zal geven voor de verhuizing van de roeivereniging aangezien de verhuizing een bestaand knelpunt op de vaarweg oplost. In de overeenkomst staan twee voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Enerzijds moet het definitieve ontwerp voor de steiger goedgekeurd zijn door de Provincie. Anderzijds moeten de gronden benodigd voor de realisatie van het Bouwplan aan Laga zijn overgedragen. Aan beide voorwaarden is voldaan dus de bijdrage van de Provincie kan worden gedaan. Laga krijgt een bijdrage van € 295.000 voor het gereedmaken van de kade, de fundering en overige waterbouwkundige voorzieningen. Daarnaast krijgt Laga een bijdrage van € 100.000 ter bevordering van de veiligheid op de vaarweg. In totaal krijgt Laga een bijdrage van € 395.000. Laga doet voor dit bedrag een aanvraag voor een subsidie.
De dekking voor de begrotingssubsidie aan de stichting roeifaciliteiten Laga staat onder beleidsdoel 2-2 Provinciale -Infrastructuur. Dekking komt en laste van het oplossen van knelpunten op de provinciale infrastructuur, gereserveerd op PZI gelden.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer. Dit draagt bij aan een veilige vaarweg.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Subsidie is gebleken de enige optie te zijn. Opdrachtverstrekking is hier niet mogelijk.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 395.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid t.b.v. bijdrage mobiliteitsmanagement A20 NKG voor een bedrag van € 400.000 (beleidsdoel 2-1)
De provincie is in maart 2019 met de minister van I en W en de betrokken regionale partijen (gemeente Zuidplas, gemeente Gouda, gemeente Waddinxveen en het Hoogheemraadschap) een Bestuursovereenkomst (BOK) voor de verbreding van de A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda aangegaan. Onderdeel van de afspraken was een bijdrage van de provincie aan de versnelling van de planuitwerking (middels een subsidie). De afgesproken versnelling is niet haalbaar gebleken en daarom is met het Rijk en de gemeenten afgesproken om de beschikbare middelen anders in te zetten. Met het Kaderbesluit bereikbaarheid 2022 hebben PS besloten om € 400.000 van de oorspronkelijk regionale bijdrage van € 850.000 voor versnelling om te zetten in een bijdrage voor de kosten van mobiliteitsmanagement A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda. Deze bijdrage is opgebouwd uit een bijdrage van de provincie van € 275.000 en een bijdrage van gemeente Rotterdam en de regio Midden-Holland van € 125.000. De provincie zal de regiobijdrage van maximaal € 400.000 beschikbaar stellen in de vorm van een subsidie. De bijdrage van Rotterdam en Midden-Holland zijn eerder al aan de provincie overgemaakt en in de reserve bereikbaarheid gestort en samengevoegd met de provinciale aandeel. Door middel van mobiliteitsmanagement wordt getracht een structurele gedragsverandering te realiseren om de A20 te ontlasten voorafgaand aan de werkzaamheden. De bijdrage is geraamd in Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B en wordt gedekt uit de reserve Mobiliteit.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer. Dit draagt bij aan een (structurele) verbetering van de doorstroming vóór de start van de verbreding A20 NKG.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 400.000 en deze op te nemen in de begroting.
Boekjaar- en projectsubsidies 2023 in vergelijking met 2022 (in €)
Beleids-doel | Subsidie-regeling-nummer | Titel van regeling | Maximaal te subsidiëren 2022 | Kadernota 2023 | Begroting 2023 | Voorjaarsnota 2023 | Najaarsnota 2023 | Maximaal te subsidiëren 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.2 | 1.6.74 | Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 | 10.187.263 | |||||
2.1 en 2.3 | 1.6.117 | Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland | 8.877.951 | 8.877.951 | ||||
Totaal | 10.187.263 | 8.877.951 | 8.877.951 |
Toelichting boekjaar- en projectsubsidies 2023
Er hebben geen bijstellingen plaatsgevonden.