Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1 mln)
Toelichting
De grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd:
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Subsidies en inkomensoverdrachten: betreft de lastneming van subsidies en daarnaast bijdragen aan met name andere overheidsinstellingen
- Overige lasten: betreft de lasten die niet gerekend worden tot de hiervoor genoemde categorieën
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 t/m VJN 2023 | Bijstellingen NJN 2023 | Gewijzigde Begroting 2023 | Raming | Raming | Raming |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Beleidsdoel 4-1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal | ||||||
4-1-1 Innovatie stimuleren | 34.351 | -4.229 | 30.123 | 29.669 | 22.077 | 17.113 |
4-1-2 Transitie van de Greenports | 2.529 | 205 | 2.733 | 1.019 | 1.017 | 1.017 |
4-1-3 Transitie Havencomplex | 100 | 108 | 208 | 1.600 | 1.500 | 0 |
4-1-4 Digitaal Zuid-Holland | 1.718 | 2 | 1.720 | 1.281 | 1.281 | 1.281 |
4-1-5 Circulair Zuid-Holland | 4.954 | -183 | 4.771 | 4.187 | 3.734 | 3.733 |
Totaal beleidsdoel 4-1 | 43.652 | -4.097 | 39.555 | 37.756 | 29.610 | 23.144 |
Beleidsdoel 4-2 Creëren van een rijk vestigingsklimaat | ||||||
4-2-1 Voldoende werklocaties op de juiste plek van de juiste kwaliteit | 13.167 | -4.588 | 8.579 | 9.358 | 8.305 | 8.036 |
4-2-2 Human Capital, een beroepsbevolking met de juiste vaardigheden en kennis | 2.343 | -163 | 2.180 | 2.792 | 1.469 | 1.469 |
Totaal beleidsdoel 4-2 | 15.510 | -4.751 | 10.759 | 12.150 | 9.774 | 9.505 |
Beleidsdoel 4-3 Erfgoed, cultuur en toerisme | ||||||
4-3-1 Behoud en ontwikkeling van cultureel erfgoed en toerisme in balans met de omgeving | 17.261 | -2.772 | 14.489 | 19.331 | 17.194 | 16.715 |
4-3-2 Archeologische vondsten zichtbaar maken voor een breed publiek | 693 | 1 | 695 | 990 | 990 | 989 |
4-3-3 Versterken cultuurparticipatie en bibliotheken | 8.058 | 34 | 8.092 | 8.452 | 8.451 | 8.451 |
Totaal beleidsdoel 4-3 | 26.012 | -2.737 | 23.276 | 28.773 | 26.634 | 26.156 |
Totaal Lasten | 85.174 | -11.584 | 73.589 | 78.680 | 66.018 | 58.804 |
Baten | ||||||
Beleidsdoel 4-1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal | ||||||
4-1-1 Innovatie stimuleren | 7.396 | -296 | 7.099 | 5.438 | 1.147 | 0 |
4-1-3 Transitie Havencomplex | 0 | 188 | 188 | 100 | 0 | 0 |
Totaal beleidsdoel 4-1 | 7.396 | -108 | 7.287 | 5.538 | 1.147 | 0 |
Beleidsdoel 4-3 Erfgoed, cultuur en toerisme | ||||||
4-3-1 Behoud en ontwikkeling van cultureel erfgoed en toerisme in balans met de omgeving | 14 | 0 | 14 | 14 | 9 | 0 |
4-3-3 Versterken cultuurparticipatie en bibliotheken | 57 | 32 | 88 | 88 | 88 | 88 |
Totaal beleidsdoel 4-3 | 70 | 32 | 102 | 102 | 97 | 88 |
Totaal Baten | 7.466 | -77 | 7.389 | 5.640 | 1.244 | 88 |
Saldo lasten en baten Ambitie 4 | 77.708 | -11.507 | 66.200 | 73.040 | 64.774 | 58.716 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 4-1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal
Schaalsprongprogramma € 0,3 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Definitieve afrekening van de provinciale co-financiering van de Kansen voor West II (t/m 2020). Verwacht wordt dat enkele subsidiedossiers minder provinciale subsidie toegekend krijgen dan eerder was aangevraagd. Naar schatting zal in de loop van 2023 een bedrag van € 0,3 mln terugvloeien naar de algemene middelen. |
Wijziging kasritme subsidieregelingen en opdrachten € 1,4 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
VVoor enkele subsidieregelingen zijn de kasritmen aangepast. Hierdoor wordt budget van 2023 verschoven naar 2024. De reden voor verschuiven is aanpassing van activiteiten in de tijd of vertraging in de opstart van een project. Het betreft:
Fasering verloopt via begrotingssaldo en de reserve Versterking economie. Fasering Maakfabriek Drechtsteden en Planvorming bedrijventerreinen en detailhandel loopt via de algemene middelen (let op: deze laatste betreft Beleidsdoel 4-2). |
MKB/ MIT € 1,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
In de Najaarsnota 2023 worden de benodigde rijksmiddelen voor de MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)-regeling bijgesteld. Het effect is € 0,2 mln verlaging van de benodigde rijksmiddelen in 2023. Fasering via de OVP MIT 2022. Daarnaast wordt op basis van de wat terughoudende intekening over het eerste half jaar 2023 geschat dat het deelplafond voor 2023 niet volledig zal worden benut. Hoewel dit een inschatting is en in het tweede half jaar alsnog benutting van het volledige budget van € 4 mln kan worden bereikt, wordt toch bij Najaarsnota geschat dat € 0,9 mln niet zal worden gebruikt. Hiervan wordt € 0,4 mln verplaatst naar de algemene middelen van de provincie en € 0,5 mln (het deel dat door het Rijk wordt gefinancierd) aangehouden op de balans van de provincie. Vrijval ten gunste van het begrotingssaldo (€ 0,4 mln) en naar de OVP MIT 2023 (€ 0,5 mln). Naar aanleiding van dispuut over laatste openstelling 2022, valt er nog eens € 0,3 mln vrij, waarvan 45% ten gunste van algemene middelen en 55% ten gunste van OVP MIT. |
Life sciences & Health € 0,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor het onderwerp Life Sciences & Health is een eigen programmareserve aanwezig waarin het eenmalig door de provincie ter beschikking gestelde bedrag wordt gereserveerd. Voor 2023 wordt voorzien dat de lasten € 0,2 mln lager zijn dan geraamd, omdat de eerder voorziene projecten HUB (Holland-US-Bridge program; samenwerking partijen in Leiden met partners in de Verenigde Staten) en DDHI (Dutch Digital Health Institute) in 2023 geen doorgang vinden. Vrijval van € 0,2 mln ten gunste van de reserve Life science & Health. |
Aerospace € 0,3 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Het activiteitenschema over de jaren van de looptijd van subsidieontvanger 'Fablab' is aangepast. Ook is de verwachting van de subsidietoekenning aan de Space expo in Noordwijk voor vernieuwing van de expositieruimte herzien. Dit alles leidt tot extra lasten in het jaar 2023 (€ 0,3 mln). Dekking via de reserve Versterking economie. |
Campusregeling € 0,4 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Na Voorjaarsnota 2023 zijn uit de campusregeling van eind 2022 de meeste subsidies inmiddels verleend en administratief verwerkt. Dit betekent dat nu bij Najaarsnota de geschatte lastnemingen van de provincie over de jaren van de looptijd worden aangepast en vervangen door de werkelijke patronen, die zijn afgesproken in de subsidiedossiers. Het effect is een verschuiving van lastenbudget uit 2023 (€ 0,4 mln) en 2024 (€ 0,2 mln) naar 2025 resp. 2026. Fasering via de reserve Versterking economie. |
Innovatieteam (greenports) € 0,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor greenports (tuinbouwsector) zijn in 2023 extra middelen nodig. Er is binnen de ambitie ruimte gevonden. Vanuit het Innovatieteamwordt € 0,2 mln afgestaan en verplaatst naar het budget voor rreenports. Daarnaast gaat een klein onbenut bedrag terug naar de algemene middelen van de provincie (< € 0,1 mln). Vrijval ten gunste van begrotingssaldo. |
Circulaire economie € 0,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De activiteiten van sommige subsidie aanvragers lopen door van 2023 naar 2024. Het budget wordt navenant aangepast (effect is een verplaatsing van € 0,2 mln naar 2024). Fasering ten gunste van begrotingssaldo. |
Innovatieteam (SiR) € 0,6 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor het onderwerp Startup in Residence wordt sinds 2022 samengewerkt met 5 andere overheden. Gezamenlijke ondersteuning wordt centraal ingekocht en zo worden lasten bespaard. De provincie is penvoerder en verrekent centraal met partijen. Voor het jaar 2023 worden zowel de centrale lasten als de verrekeningen met de partijen administratief verwerkt (elk € 0,6 mln). Per saldo is dit budgetneutraal. Dekking ten lasten van begrotingssaldo. |
Transitie Havencomplex € 0,1 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Van het Rijk is in 2021 en 2022 een uitkering ontvangen voor het NOVEX Havengebied van in totaal € 0,3 mln. Deze wordt in de jaren 2023 en 2024 gebruikt voor onder meer geluidsmetingen door externe partijen. De middelen worden bij Najaarsnota 2023 ter begroting gebracht. Er wordt een beperkt bedrag aan eigen provinciale middelen HIC haven niet gebruikt. Dit gaat terug naar de algemene middelen Dekking uitgaven vanuit de rijksbijdrage (zie baten) en vrijval ten gunste van begrotingssaldo. |
Beleidsdoel 4-2 Creëren van een rijk vestigingsklimaat
Werklocaties € 0,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het budget voor Werklocaties algemeen (onder meer inkoop van statistische gegevens voor de kantoren- en detailhandel markt) wordt in 2023 niet volledig besteed. Er gaat € 0,2 mln terug naar de algemene middelen. Vrijval ten gunste van het begrotingssaldo. |
Human Capital € 0,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
InnovationQuarter (IQ) biedt al enkele jaren mede onderdak aan het Human Capital programma van de provincie. In het jaar 2023 zal niet de volledige bijdrage die de provincie hiervoor beschikbaar heeft door IQ worden opgevraagd en gebruikt. In 2024 heeft IQ dit gedeelte alsnog nodig. Het effect is € 0,2 mln lastenverplaatsing van 2023 naar 2024. Fasering verloopt via het begrotingssaldo. |
Bedrijventerreinen 0,5 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Van de oude subsidieregeling 'Uitvoering herstructurering bedrijventerreinen' worden in 2023 en 2024 de laatste openstaande dossiers afgerond. Voor Scheveningen-Haven is onlangs de subsidieperiode afgelopen en de subsidie vastgesteld. Niet alle activiteiten zijn uitgevoerd en er vloeit € 0,5 mln terug naar de algemene middelen van de provincie. Vrijval ten gunste van het begrotingssaldo. |
Duurzaamheid op bedrijventerreinen € 3,6 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Er wordt in 2023 een subsidieverlening van € 1,5 mln voorzien aan de Stichting Werklandschappen van de toekomst. Huidige schatting van de stichting is dat de uit te voeren activiteiten vier jaar beslaan, van 2024 tot en met 2027. De lasten van de subsidie worden navenant gespreid (€ 1,1 mln). Fasering ten gunste van het begrotingssaldo. |
Beleidsdoel 4-3 Erfgoed Cultuur en toerisme
Restauratie rijksmonumenten / erfgoedlijnen € 1,6 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het betreft de doorschuif van lasten van grote restauratieprojecten (€1,3 mln) van 2023 naar 2024 en 2025. Voor o.a. tennishal Marlot, Geertruidahoeve, Weeshuis der Hervormden, Ketelhuis de Meelfabriek zijn looptijd verlengingen aangevraagd. Daarnaast ook een kleine doorschuif op erfgoedlijnen (€ 0,3 mln) vanwege afgegeven subsidies. Fasering verloopt via de reserve Restauratie en herbestemming monumenten. |
Restauratie rijksmonumenten € 0,3 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De subsidies ten laste van het plafond restauratie rijksmonumenten zijn inmiddels afgegeven. Daarom is nu de inschatting bijgesteld hoe de bedragen van deze subsidies werkelijk gaan vallen over de jaren heen. Het betreft namelijk deels grote projecten boven de € 250.000. Er schuift nog € 0,3 mln extra door van 2023 naar 2025. Fasering verloopt via de reserve Restauratie en herbestemming monumenten. |
Groot onderhoud molens / Toerisme € 0,8 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor het groot onderhoud aan molens in Zuid-Holland wordt € 0,3 mln naar het jaar 2024 verplaatst. Voor toekenning binnen het subsidieplafond 2023 moeten de aanvragen vóór 1 december binnen zijn. Omdat pas begin 2024 wordt beschikt, wordt het betreffende deel van het budget van 2023 naar 2024 overgeheveld. Voor Toerisme geldt hetzelfde en zal het budget van € 0,5 mln worden overgeheveld naar 2024. Fasering verloopt via het begrotingssaldo. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 4-1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal
MIT € 0,7 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Zie toelichting Lasten |
Startup in Residence € 0,6 (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Zie toelichting Lasten |
Transitie Havencomplex € 0,1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Zie toelichting Lasten |