Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1 mln)
Toelichting
De grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd:
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Subsidies en inkomensoverdrachten: betreft de lastneming van subsidies en daarnaast bijdragen aan met name andere overheidsinstellingen
- Overige lasten: betreft de lasten die niet gerekend worden tot de hiervoor genoemde categorieën
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 t/m VJN 2023 | Bijstellingen NJN 2023 | Gewijzigde Begroting 2023 | Raming | Raming | Raming |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 2.191 | 106 | 2.297 | 2.216 | 2.176 | 2.219 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 173.335 | 386 | 173.721 | 169.707 | 190.135 | 195.451 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 1.374 | 7 | 1.382 | 1.215 | 1.243 | 1.273 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 176.900 | 499 | 177.399 | 173.138 | 193.554 | 198.942 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 153.653 | -17.083 | 136.571 | 193.238 | 181.438 | 182.516 |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 1.265 | -35 | 1.230 | 631 | 709 | 820 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 154.918 | -17.118 | 137.800 | 193.869 | 182.148 | 183.336 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 2.619 | -1.107 | 1.512 | 1.221 | 1.364 | 871 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 4.865 | -242 | 4.623 | 4.706 | 4.810 | 4.810 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 7.484 | -1.349 | 6.135 | 5.928 | 6.174 | 5.681 |
Totaal Lasten | 339.302 | -17.968 | 321.335 | 372.935 | 381.876 | 387.960 |
Baten | ||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 0 | 80 | 80 | 0 | 0 | 0 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 10.741 | -1.192 | 9.548 | 7.490 | 7.295 | 1.285 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 42 | 0 | 42 | 42 | 41 | 0 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 10.783 | -1.112 | 9.670 | 7.532 | 7.336 | 1.285 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 9.194 | 3.296 | 12.490 | 6.694 | 2.504 | 2.020 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 9.194 | 3.296 | 12.490 | 6.694 | 2.504 | 2.020 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 666 | -200 | 466 | 166 | 66 | 66 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.361 | 0 | 1.361 | 1.361 | 1.255 | 1.255 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 2.028 | -200 | 1.828 | 1.528 | 1.321 | 1.321 |
Totaal Baten | 22.004 | 1.984 | 23.988 | 15.754 | 11.162 | 4.627 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 317.298 | -19.951 | 297.347 | 357.181 | 370.714 | 383.333 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
MerwedeLingelijn € 3,1 mln (n) | Nieuw besluit |
---|---|
Op 8 oktober 2009 hebben GS en ProRail een realisatieovereenkomst gesloten over uitvoering van infrastructurele werken op het spoortraject Dordrecht-Geldermalsen. Dit is bedoeld voor een verbeterde treindienst, waaronder nieuwe stations en passeer sporen die een kwartierdienst op het trajectdeel Dordrecht-Gorinchem mogelijk maken. |
2e ponton voor personenvervoer over water € 0,4 mln (n) | Nieuw besluit |
---|---|
Voorbereidingen worden getroffen voor de bouw, plaatsing en in gebruikname van een 2e ponton aan de Willemskade in Rotterdam ten behoeve van het personenvervoer over water. Om dit mogelijk te maken wordt voorgesteld om hiervoor een subsidie beschikbaar te stellen. Dekking ten laste van de reserve Mobiliteit. |
Algeracorridor € 0,3 mln (v) | Nieuw besluit |
---|---|
Van het beschikbare budget wordt € 1 mln overgezet naar het ov-investeringsproject ‘P+R en hubs Algeracorridor’. Voor de snelfietsroute Algerabrug wordt € 0,7 mln in de begroting opgenomen. Zie ook het PZI 2024-2039. Dekking ten gunste van de reserve Bereikbaarheid. |
Transitievergoeding openbaar vervoer € 1,5 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Op basis van de recentelijk ingediende aanvragen door de concessiehouders zijn de subsidiebijdragen bijgesteld. Dekking uit een gelijke bijstelling van de baten. |
Concessiemanagement € 1,2 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Als gevolg van een aantal onvoorziene activiteiten, zoals de problematiek rondom het Veer Maassluis – Rozenburg, wordt het budget bijgesteld. Dekking ten laste van de reserve Mobiliteit. |
Aankoop & reparatie autoveer € 1 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Naar aanleiding van het amendement over de tijdelijke exploitatieovereenkomst van het veer Maassluis-Rozenburg, wordt de begroting aangepast om een incidentele subsidie te kunnen verstrekken voor de aankoop en reparatie van een autoveer om deze op te nemen in de dienstregeling van de veerverbinding. Dekking ten laste van de reserve Mobiliteit. |
Tijdelijke exploitatie veer Maassluis-Rozenburg € 0,1 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Conform besluitvorming over de tijdelijke exploitatieovereenkomst met betrekking tot de exploitatie van het fiets-/voetveer, wordt in financiële zin rekening gehouden met een garantstelling voor mogelijke inkomstenderving. Dekking ten laste van de reserve Mobiliteit. |
Terugvordering subsidie voormalig exploitant veer Maassluis-Rozenburg € 0,3 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Vooruitlopend op een algehele terugvorderingsactie wordt de begroting aangepast voor de bijdrage aan de tijdelijke exploitatieovereenkomst met de nieuwe vervoerder, omdat de in 2021 uitgekeerde subsidie voor het algemeen- en groot onderhoud aan de veerboten betrekking had op de aanwending en verantwoording ervan over de jaren 2021 tot en met 2024. Dekking uit de baten. |
Verbeteren toegankelijkheid OV € 0,5 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Op basis van het aantal te verwachten subsidieaanvragen wordt het subsidiebudget bijgesteld. Dekking ten gunste van de reserve Mobiliteit. |
Regionale- en Provinciale infrastructuur € 1,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Op basis van het aantal nog te verwachten subsidieaanvragen wordt het subsidiebudget bijgesteld. Dekking ten gunste van de reserve Mobiliteit. |
Algeracorridor € 0,9 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Van het beschikbare budget wordt voorlopig € 0,3 mln overgezet naar 2024, de daadwerkelijke bijdrage voor 2024 wordt op een later moment bepaald. Het resterende budget 2023 van € 0,6 mln vervalt en wordt verrekend met de geraamde bijdrage uit de reserve Bereikbaarheid. |
Onderzoeksagenda bereikbaarheid 2023 € 0,7 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor de aanleg en verbetering van de infrastructuur worden minder onderzoeken gedaan, omdat er maar zeer beperkt mogelijkheden zijn voor financiering van nieuwe projecten binnen het PZI. In 2024 wordt het budget met € 1 mln verlaagd. |
Projecten in initiatief/nazorgfase € 0,6 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor diverse activiteiten vinden bijstellingen plaats:
Dekking ten gunste van de reserve Bereikbaarheid. |
Diverse kleinere bijstellingen € 0 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
|
Effect CAO 2023 € 0,1 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Bijstellingen in planningen € 1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Dekking ten gunste van de egalisatiereserve Beheer en onderhoud. |
Abonnementsgelden, calamiteiten en prijsontwikkeling regiocontracten € 3 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Dekking ten laste van de egalisatiereserve Beheer en onderhoud. |
Wijziging scope N468 € 19,7 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
In de Kadernota 2024 is besloten de financiële dekking van het project grotendeels te wijzigen in investeringskrediet. Voor de N468 was afgesproken deze na uitvoering van het onderhoudsproject over te dragen aan de gemeente Midden-Delfland. De gemeente heeft er echter van afgezien deze weg in beheer nemen. Daarmee gaat de overdracht niet door. Dit heeft effect op de financiële dekking van de uit te voeren onderhoudsmaatregelen. Voor de overdracht kwam eerder alles ten laste van de exploitatie. Nu moet, op grond van de Financiële Verordening, een groot deel van de maatregelen worden geactiveerd (als investeringskrediet). De dekking hiervoor is voor de jaren 2024 en verder al structureel verwerkt in de Kadernota 2024. Voor 2023 is dit nog niet verwerkt bij de Voorjaarsnota omdat deze wijziging dan kon worden samengevoegd met de wijzigingen in de Najaarsnota. Dit beperkt het aantal bijstellingsmomenten. |
Versnelde afboeking steunpunten Rijnsaterwoude en Bergambacht € 0,6 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
In 2023 zijn de steunpunten Rijnsaterwoude en Bergambacht overgedragen aan de nieuwe eigenaren. Dit betekent dat het vastgoed verdwijnt van de balans via het afschrijven van de totale boekwaarde. De baten vanuit de verkoop van deze steunpunten worden toegevoegd aan de egalisatiereserve beheer en onderhoud. De lasten voor de afschrijving van de boekwaarde worden om deze reden ook vanuit de egalisatiereserve beheer en onderhoud gedekt. |
Diverse kleine afwijkingen € 0,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Diverse kleine afwijkingen in planningen projecten. Dekking ten gunste van de egalisatiereserve Beheer en onderhoud. |
Effect cao 2023 € 0,2 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Zero emissie Laadinfra goederenvervoer € 0,6 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Van het beschikbare budget ad € 3 mln voor dit project wordt € 0,5 mln in 2023 en € 0,1 mln in 2024 ingezet voor de subsidie aan het project Dockingstation Zero Emissie Shipping (ZES) Alblasserdam. De resterende € 2,4 mln voor nieuwe projecten wordt verdeeld over de jaren 2025-2027 voor € 0,4 mln per jaar en de jaren 2028-2029 voor € 0,6 mln per jaar. Dekking ten gunste van de reserve Bereikbaarheid. |
20 Waterstofbussen € 0,4 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Aan de hand van de subsidiebeschikking vindt er een herverdeling van het beschikbare budget plaats. Dekking ten gunste van de reserve Mobiliteit. |
Regionale aanpak laadinfrastructuur € 0,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Aan de hand van de verwachte uitgaven wordt het beschikbare budget aangepast. Zie ook de baten. |
Sociale veiligheid € 0,1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Op basis van het aantal te verwachten subsidie-aanvragen wordt het subsidiebudget bijgesteld. Dekking ten gunste van de reserve Mobiliteit. |
Diverse kleine afwijkingen € 0,1 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Diverse activiteiten < € 0,1 mln. |
Werkbudget ROV € 0,1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Als gevolg van knelpunten in de capaciteit voor de uitvoering van het programma Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid (ROV) Zuid-Holland, is het de verwachting dat sprake zal zijn van enige onderuitputting van het werkbudget 2023. Daarom wordt de begroting op dit punt bijgesteld.
Daarnaast speelt mee dat de inzet op gedrag ook nog een werkveld in ontwikkeling is. Partners worden actief meegenomen in de meerwaarde van de instrumenten, maar zijn er vaak nog onbekend mee. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Transitievergoeding openbaar vervoer € 1,5 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Zie de toelichting bij de lasten. |
Terugvordering subsidie voormalig exploitant veer Maassluis-Rozenburg € 0,3 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Zie de toelichting bij de lasten. |
Diverse kleinere bijstellingen € 0,1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Truckparking (leadpartnership) € 0,1 mln (v). Zie de toelichting bij de lasten. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Werken voor derden € 2,7 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De baten binnen Beleidsdoel 2-2 bestaan naast de legesinkomsten en verkoop vastgoed geheel uit bijdragen voor werk voor derden. Op de volgende activiteiten worden meer baten begroot:
|
Verkoop steunpunten € 0,6 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De overdracht van het verkochte steunpunt Rijnsaterwoude heeft niet in 2022 plaatsgevonden, maar vindt in 2023 plaats. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Regionale aanpak laadinfrastructuur € 0,2 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Zie de toelichting bij de lasten. |